Bezoek Schotland! (verslag)

Beste whiskyvrienden! Voor jullie ben ik deze week enkele dagen in Schotland. Ik zal elke dag wat foto’s posten en een klein verslagje plaatsen. Ik doe dit allemaal voor jullie hè 😉

Dag 1 & 2

Helma & ik zijn afgelopen zondag via Glasgow naar Islay vertrokken. Supergezellig gezelschap, alle Ardbeg embassys en begeleiding van MoetHennessy,  Enno Grimbergen. Erg gezellig, maar vooral ook heel leerzaam publiek. En natuurlijk lekker eten met geweldige whisky’s erbij.

Maandag zijn we bij Ardbeg geweest, hebben we een tour gehad van Micky Heads (Distillery Manager). Gevolgd door een fantastische proeverij, met onder meer de Ardbeg Kelpie. De rondleiding  was interessant, met tussendoor nog een rondvaart tussen Islay en Ierland.

Het was erg zonnig die dag… Wel 2 x een half uur de zon gezien, de rest zwaar bewolkt en regen!
‘s Avonds weer richting  Glasgow vertrokken, genoten van een goed diner en gezellige avond met zijn allen. Dinsdag op weg naar Glenmorangie!

DAG 3

Na de eerste reisdag op zondag, Ardbeg op maandag, gingen we op dinsdag vanuit Glasgow de bus in op weg naar Glenmorangie. Dit is een behoorlijk stukje rijden… We moesten daarom al vroeg weg, en het eerste deel van de reis hebben we veel file gehad en was het tot Inverness druk. En saai door de omgeving en regen. Na Inverness klaarde het weer op en was de omgeving mooi en afwisselend, gelukkig! Verschillende Distillery’s gepasseerd en voorbij Culloden gereden. In de Schotse historie een van de belangrijkste plaatsen!

Rond de middag aankomst in Glenmorangie House, het prachtige verblijf van Glenmorangie. In de middag door mensen van de distillery ontvangen, en een tour gedaan. Helaas lag de productie die dag stil, ivm onderhoud. Maar daardoor mochten we op plaatsen komen waar normaal niemand mocht komen, dus dat was weer leuk! Na de tour uiteraard genoten van een tasting, met als speciale whisky’s de first fill en de second fill 10 yo apart van elkaar (gaaf!), de nieuwste Glenmorangie 19yo en de Bacalta. Na dit bezoek aan de distillery zijn we naar Cadboll Stone gewandeld langs het strand. Een heerlijke wandeling, heen en terug 3 km! Het diner in Glenmorangie House was fantastisch, en het bleef nog lang onrustig daarna!

DAG 4

Deze dag geen distillery bezoek maar een dag van nut en vermaak! Na een buitengewoon smakelijk ontbijt gingen we onder deskundige leiding bij Glenmorangie House kleiduiven schieten. Het was een bijzondere ervaring… de meeste kleiduiven konden ongeschonden neerdalen.

Na de lunch in Glenmorangie House gingen we op zoek naar Nessie, het monster van Loch Ness. Aardige toeristische trip, maar de liefhebbers konden toch veel Schotse historie opsnuiven. Het meer van Loch Ness is het grootste binnenwater van Schotland, en zeer donker en diep! Na deze ervaring gingen we weer terug naar Glenmorangie House en hebben we daar kunnen genieten van een leuke informele en informatieve Whisky & Cheese tasting! Echte kazen uit de Tain regio, superlekker en allen met een speciale smaakervaring bij de verschillende Glenmorangie whisky’s.

Direct hierna stond er buiten op terras een geweldige Bagpipe player die ons verder de gehele avond, tijdens en na het geweldige Highland Diner, vermaakt heeft. Bij het begin van het Diner deed deze man, samen met de fantastische bediening een onvergetelijk Ode to the Haggis. Daarna nog een alcoholrijke en vermakelijke avond. En zo konden we deze reis positief afsluiten! Bedankt Enno Grimbergen(LVMH), medereizigers en de mensen in Schotland die deze trip onvergetelijk maakten!